FANDOM

Desant na plaży "Omaha"
Bitwa
Omaha Beach Zdjęcie
6 czerwca 1944, desant na plaży "Omaha"
Informacje
  • Data
  • 6 czerwca 1944, godz. 5.30 – 17.00 
    • Miejsce
  • Przyczółki między Port-en-Bessin a rzeką Vire, Dolna Normandia 
    • Terytorium
  • Francja 
    • Przyczyna
  • Operacja Overlord 
    • Wynik
  • Zwycięstwo Aliantów 
  • Uczestnicy
    • USA Stany Zjednozone 
    • III Rzesza III Rzesza 
    Dowódcy
    • USA Omar Bradley 
    • USA Norman Cota 
    • USA Clarence Huebner 
    • III Rzesza Dietrich Kraiss 
    • † - poległy w walce
    • (†) - prawdopodobnie poległy w walce
    Siły stron
    • ok. 43 250 żołnierzy 
    • 7 800 żołnierzy 
    Straty
    • ok. 3 tys. żołnierzy 
    • ok. 1 
    • 2 tys. żołnierzy 
    AA - Ikona F - Ikona

    Bitwa o Omaha Beach – bitwa rozegrana na francuskiej plaży, która stanowiła podstawę operacji Overlord czyli inwazji na Normandię.

    BitwaEdytuj

    W akcji brała udział amerykańska 29 Dywizja Piechoty pod dowództwem gen. Charlesa Gerhardta, wspomagana przez 8 kompanii Rangerów, oraz doświadczona w działaniach desantowych 1 Dywizja Piechoty, dowodzona przez gen. Clarence'a Huebnera. 29 Dywizja nacierała w zachodniej części odcinka, a 1 Dywizja we wschodniej.

    ObronaEdytuj

    Walki toczyły się na odcinku 6,5 km pomiędzy Vierville a le Grand Hameau. Obrońcy zajmowali pozycje na stromych urwiskach i wzgórzach. Niemcy dysponowali tutaj 60 działami różnego rodzaju, a także dużą ilością broni maszynowej. Szczególnie niebezpieczne było działanie na skraju plaż umocnionych dodatkowo 6 metrami betonowej zapory. Broniony był przez dobrze wyszkoloną niemiecką 352 Dywizję Piechoty, która nie została uwzględniona w planach operacji Overlord.

    NatarcieEdytuj

    O godzinie 5:30 do plaż zbliżyły się pierwsze oddziały amerykańskie. W pierwszej fali ataku brało bezpośrednio udział 3 tys. żołnierzy. Były to grupy bojowe z 1, 29, 4 dywizji oraz pododdziały wojsk lądowych i marynarki wojennej. Ich zadaniem było zniszczenie przeszkód podwodnych. Każda z grup miała wyznaczoną strefę lądowania. Plaża była przydzielona po połowie 16 pułkowi 1 dywizji generała Clarence'a Huebnera i 116 pułkowi 29 dywizji generała majora Charlesa Gerharda. Strefy te z kolei podzielono na sektory, z których każdy otrzymał zakodowaną nazwę. Żołnierze 1 Dywizji mieli desantować na "Easy Green", "Fox Green", "Fox Red", zaś 29 Dywizja na "Charlie", "Dog Green", "Dog White", "Dog Red" i "Easy Green". Strefy "Fox Green" i "Dog Green" przeszły do historii jako "Bloody Omaha". Z 32 amerykańskich czołgów pływających typu Sherman DD, stanowiących wsparcie działań piechoty, jedynie 4 dotarło do brzegu. Przygotowanie natarcia w postaci bombardowania z powietrza i ostrzału artyleryjskiego z morza nie zniszczyło niemieckiej obrony. Wiatr, wysokie fale i prąd morski uniemożliwił jednostkom desantowym precyzyjne lądowanie w wyznaczonych rejonach. Nacierająca piechota amerykańska znalazła się w krzyżowym ogniu niemieckich karabinów maszynowych i pod ostrzałem moździerzy oraz dział 88 mm. Dodatkowym utrudnieniem dla nacierających była ograniczona widoczność spowodowana dymem wybuchów wcześniejszego bombardowania i ostrzału. Żołnierze byli zmęczeni i cierpieli z powodu choroby morskiej. Ekwipunek, nasiąknięty wodą i wypełniony piaskiem, uniemożliwiał szybkie posuwanie się do przodu. W ciągu pierwszych godzin desantu wszyscy dowódcy zostali albo ciężko ranni, albo zabici. Natarcie załamało się. Dowództwo rozważało przerwanie akcji i skierowanie pozostałych sił na odcinek plaży "Utah". W toku ciężkich walk atakującym udało się jednak dotrzeć do umocnień brzegowych. Dzięki podłużnym minom bangalore zniszczyli zasieki z drutu kolczastego i unieszkodliwili pola minowe, co pozwoliło na ominięcie bunkrów, zajście ich od tyłu i zdobycie za pomocą miotaczy ognia. Alianckie niszczyciele, ryzykując wpadnięcie na mieliznę, z bliska ostrzelały niemieckie pozycje obronne.

    WynikEdytuj

    Po prawie 10 godzinach boju plaża została zdobyta. Powodzenie natarcia zostało okupione ok. 3 tysiącami zabitych, rannych i zaginionych alianckich żołnierzy.

    W grzeEdytuj

    Medal of Honor: Allied AssaultEdytuj

    Poziom:Omaha BeachEdytuj

    Rozpoczynamy jako żołnierz drugiego batalionu rangerów. Jako jeden z niewielu udaje nam się dojść do zasieków, następnie do okopów, a na sam koniec jako jedyni wchodzimy do bunkru. Udaje nam się oczyścić bunkier i dzięki nam aliantom udaje się w pełni wylądować na plaży.

    Medal of Honor: FrontlineEdytuj

    Więcej z Fandomu

    Losowa wiki