FANDOM

8,8 cm FlaK 18/36/37 (niem. 8,8-cm-Flugabwehrkanone, dosłownie 8,8-cm armata przeciwlotnicza próbki 1918/1936/1937 roku), także znać jak "osiem-osiem" (niem. Acht-acht) — niemiecka 88-cio milimetrowa armata przeciwlotnicza, która znajdowała się na uzbrojeniu od 1928 do 1945 roku. Jedno z najlepszych dział przeciwlotniczych ii wojny światowej. Również przedstawiała podczas tworzenia pancernych dział dla czołgów "Tygrys" PzKpfw VI. Narzędzia te były powszechnie używane w roli anty i nawet dział polowych. Często dane broni nazywają najbardziej znanymi narzędziami ii wojny światowej

Flak 88 w historii ii wojny światowej Edytuj

Afryka Edytuj

88-mm armaty były używane na wszystkich frontach od początku do samego końca wojny. W ciągu całej wojny wielokrotnie udowodniły swoją skuteczność w walce z samolotami i opancerzone jednostki wroga.

Podczas pierwszych szybkich kampanii wehrmachtu w Polsce (1939) i Francji (1940), 88-mm armaty były wykorzystywane w większym stopniu, jak wyrzutnie. Szczególnie dobrze zaprezentował się przeciwlotniczy pułk pułkownika Waltera von Хиппеля, który broniąc понтонные przeprawy przez Mozę za jeden dzień 14 maja potrącił 150 samolotów. Ten sukces przyczynił się do pomyślnego rozwoju ofensywy pancernej obudowy Guderian. Pułkownik zespół von hippel został nagrodzony za tę walkę Władców krzyżem. Przydała 88-mm armaty 21 maja, kiedy 7 dywizja pancerna Rommel został zaatakowany częściami angielskich 50 dywizji i 1 armii pancernej brygady, zbrojnej średnimi czołgami Matylda. Niemieckie przeciwpancerne 37 mm armaty nie mogą wyrządzić znaczne szkody angielskim czołgi, i tylko osiem-osiem zatrzymał ofensywę anglików. A jednak w tych dwóch kampaniach 88-mm armaty brali ograniczony udział. Jest to przede wszystkim związane ze скоротечностью tych kampanii, szybkim rozpadem obrony sojuszników, i zdecydowane działania, czołgów i lotnictwa, którzy zdecydują się losy bitwy.

Być może najbardziej interesujące i pouczające jest doświadczenie w stosowaniu dział 88 mm w czasie walk na pustyni. Od samego początku, aż do końca kampanii afrykańskiej angielska armia zawsze miała przewagę nad niemieckimi i włoskimi siłami w ilości i jakości czołgów. Na przykład, w 1941 roku, gdy wojska Rommel przybył do Afryki, mieli na uzbrojeniu tylko 37 mm armaty przeciwpancerne Pak 35/36, i czołgi PzKpfw II (20-mm pistolet), Pzkpfw III (37-mm armata) i PzKpfw IV (75-mm pistolet z niską prędkością początkową pocisku. Anglicy w tym samym czasie mieli czołgi: Matylda, Valentine, Крусейдер, Stewart, z których dwa pierwsze były przeznaczone do bezpośredniego wsparcia piechoty, miał potężne swego czasu противоснарядное rezerwacja i dla niemców byli prawie niezniszczalny. Dlatego 88-mm armaty były dla wojsk niemieckich jedynym środkiem do walki z czołgami przeciwnika.

Najpierw armia Rommel miał zaledwie 12 dział 88 mm, ale są one bardzo znacząco wpłynęły na przebieg walk. Na przykład, podczas operacji "Battleaxe" pierwsze ciosy anglicy chcieli nałożyć na wzgórzach Халфайя i Хафрид, na każdym z których Rommel zorganizował pułapki (закопав w ziemię baterii dział 88 mm). Wynikiem był niepowodzenie ofensywy na tych obszarach. Oto, co pisze angielski historyk Liddle Garth:

"Już było jasno, gdy batalion czołgów Matilda, prowadził atak zaczął się pokonać ostatni odcinek, który oddziela go od przeciwnika. Pierwsza wiadomość otrzymał od dowódcy batalionu pancernego w radiofonicznych: "Oni roznoszą moje czołgi na kawałki", była ostatnią wiadomość. W pancernej pułapce, którą stworzył Rommel, umieszczając cztery 88-mm armata u przełęczy, słusznie nazwanego angielskimi żołnierzami "przełęczą ognia piekielnego", z 13 czołgów Matilda ocalał tylko jeden. "

Na odcinkach frontu, gdzie nie było dział 88 mm, anglikom udało się przebić przez obronę. Później wojska Rommel zaczął otrzymywać nowe 50-mm armaty przeciwpancerne, a następnie 75 mm, które wzmocniły противотанковую obronę, ale nie byli w stanie w pełni zastąpić przeciwlotnicze. Do samego faktu korzystania z ręcznych broni do walki z czołgami, angielskie dowództwo odnosił się do tego sceptycznie, i dlatego anglicy nie mogli przewidzieć następny krok Rommel: korzystanie z czołgów i dział 88 mm w wystąpieniu. Przed atakiem niemców ukryte posuwali się naprzód armaty w czołówce i podczas pancernej ataku wspierali ich ogniem. Przy tym angielskie czołgi poświęciłeś z odległości, które dla nich były niedostępne, a widząc przed sobą niemieckie czołgi, cysterny uważali, że wybite czołgami. Wydawało się, że ich samochody były gorsze i cysterny tracili wiarę w moc własnej broni. Chociaż to wcale nie było tak.

Wszystkie baterie dział 88 mm zostały tłumików i można bardzo szybko rozwijać się na pozycjach. Ponadto, zdolność do broni strzelać prosto z wózków znacznie zwiększa ich mobilność. W 1942 roku 88 Flak znowu przydały. Rzecz w tym, że w tym czasie armia brytyjska zaczęła otrzymywać w dużych ilościach nowe amerykańskie czołgi Grant i Sherman. Walczyć z nimi można tylko armaty kalibru 75 mm, których Rommel było mało.

W bitwie pod Sidi Резега Rommel miał przeciw 400 angielskich czołgów Grant tylko 19 niemieckich czołgów Pz.Kpfw.III Ausf.J z длинноствольной 50-mm armaty, i 48 dział 88 mm. Zaletą nowych amerykańskich czołgów była bezwarunkowa. 26 maja podczas pierwszego pojawienia się ich w walce, są one wywołały panikę w szeregach wojsk niemieckich. I znowu tylko szybko przerzucone armaty przeciwpancerne i trzy baterie "osiem-osiem zatrzymał ofensywę. 30 maja 1942 roku podczas ataku otoczonego niemieckiego Afrykańskiego korpusu baterii 88 mm dział razem z innymi działa bronią zdobyty ataku dwóch angielskich pancernych brygad, zadając im duże straty i łamiąc ich morale

Mitch Samuel w książce "Największa wygrana Rommel" opisuje szkodliwy wpływ 88 mm dział: "... 88-mm armata wysłałam swoją 21-kilogramowy pocisk na odległość 2 km z wyjątkową precyzją. Na przykład, w bitwie pod Sidi-Omarem w listopadzie 1941 roku brytyjski czołg pułk stracił 48 52 czołgów. Wszystkie one zostały zniszczone 88-mm armaty. Żaden z brytyjskich czołgów nawet nie udało się podejść na tyle blisko, aby strafe niemieckie armaty.

Historyk 9-go królewskiego pułku ułanów pisze: "Bezpośrednie trafienie (z 88-mm pistolety) przypominało uderzenie ogromnego młota na czołgu. Pocisk przebijał zadbaną okrągły otwór o średnicy około 4 cm wieżę wbijał wir rozżarzonych odłamków kamieni. Trafienie zazwyczaj oznaczało śmierć ... Do samego końca wojny 88-mm armaty były naszym najgroźniejszym wrogiem "... ... Generał Неринг zareagował natychmiast. Krzyknął pułkownika Alvin Вольцу, dowódcy 135. sklasyfikowanym zenitu półka: "Przeciwlotnicze do przodu!" 16 śmiertelnych 88 mm dział przeciwlotniczych szybko zostały wysunięte do przodu, a pułk odwrócił się w linię około 1,5 km, organizując system krzyżowego ognia. Brytyjscy czołgiści, wykończony гренадерами, zaatakowały ostatnią linię obrony właśnie w chwili, gdy Вольц zakończył jej przygotowanie. Bardzo szybko okazało się, że "Dotacje" nie wytrzymują kontaktu 88-mm pocisków, wydanych z odległości 1200 metrów. Wkrótce płonęły już 24 "Granta", a którzy rzucili się odejść ... "

Umiejętne wykorzystanie i wysoka skuteczność tych narzędzi, doprowadziły do tego, że anglicy zupełnie upadł na duchu. Oto, co pisze zastępca szefa sztabu armii pancernej "Afryka" generał-major F. Mellentin:

"Ale w uderzeniach anglików nie było ani siły, ani ciśnienia, i zwykle wystarczy kilka strzałów z dział 88 mm, aby zatrzymać ich dywizja atak. "W całej afrykańskiej kampanii baterii dział 88 mm, bez względu na swoje wady, takie jak: wysoki i trudny do maskowania laweta, uciążliwe i ogromny ciężar broni, były najbardziej skutecznym zawodnikiem czołgów.

Nawet podczas ostatnich walk kampanii w Tunezji, kiedy cały przód był развален i sparaliżowany brakiem paliwa, żywności i amunicji, oddział wojsk niemieckich, uzbrojony 88-mm armatami, w ciągu dwóch dni powstrzymywał natarcie angielskiej 6 dywizja pancerna. Heinz Werner Schmidt w swojej książce "Z Роммелем na pustyni" (Центрполиграф 2004. S. 85) wspomina zabawny przypadek, który miał miejsce w trakcie operacji "Battleaxe":

Kilku anglików zostały zrobione. Przypadkowo podsłuchał przesłuchanie młodego chłopaka, mechanika-kierowcy czołgu. — Uważam — powiedział anglik, rzucając złośliwy spojrzenie na stojącego w pobliżu: 88 wynosząca około broń, — że nie powinienem używać przeciwlotnicze przeciwko czołgów. Siedzący obok w kucki niemiecki artylerzysta z oburzeniem zawołał: — Oczywiście, nie fair, ale czy szczerze atakować czołgami, którego pancerz można przebić tylko narzędziem tym!"

Wschodni i Zachodni front Edytuj

W 1941 podstawę niemieckiej противотанковой artylerii wynosiła 37 mm działko przeciwpancerne Pak 35/36. Dopiero pod koniec 1940 roku wojska zaczęły napływać 50-mm armaty przeciwpancerne Pak 38, ale na 1 czerwca 1941 r. było ich zaledwie 1047 szt. A pierwsze 15 75 mm armat przeciwpancernych Pak 40 wehrmachtu otrzymał dopiero w lutym 1942 r.

Podobny obraz był i w zbroi. Podstawę pancernych dywizji stanowiły czołgi T-III modyfikacji A-F, które zostały uzbrojone короткоствольным 37-mm armata KwK 36; T-IV modyfikacji A-F, z короткоствольной 75-mm armata KwK 37; i czołgami produkcji czeskiej PzKpfw 38 (t) z 37-mm armata KwK 38 (t). Nowe czołgi T-III z короткоствольным 50-mm armaty KwK 38 pojawiły się w 1941 roku, ale w lutym było ich tylko 600 sztuk. Czołgi T-III i T-IV z довгоствольними armaty 50 mm KwK 39 i 75 mm KwK 40 zaczęły napływać do wojska tylko od wiosny 1942 roku.

Dlatego, kiedy w 1941 roku niemcy spotkali się z radzieckimi czołgami KW-1, KW-2, T-34-76, my zostajemy w panikę. Podstawowe противотанковая i oddział w armaty kalibru 37 mm mogłam trafić czołgi T-34 w odległości zaledwie 300 metrów, a czołgi KV tylko ze 100 metrów.

Tak więc, w jednym z doniesień stwierdzono, że obliczanie 37 mm armaty osiągnął 23 trafienia w ten sam czołg T-34 i tylko wtedy, gdy pocisk trafił w podstawę wieży, czołg został unieruchomiony. Nowe 50-mm armaty mogły razić czołgi T-34 z 1000 metrów, a KV — z 500 metrów, ale tych dział było mało.

Biorąc pod uwagę powyższe dane, można zauważyć, że przeciwlotnicza 88-mm armata, zwłaszcza w latach 1941-1942 był dla wojsk niemieckich niemal jedynym skutecznym środkiem do walki z czołgami przeciwnika. Mogła trafić wszystkie typy radzieckich czołgów w ciągu całej wojny. Tylko czołgi IS-2 mógł oprzeć się jej ogniem, ale w odległości nie mniejszej niż 1500 metrów.

88-mm armaty były używane na wszystkich frontach jak działa przeciwlotnicze, jak i w roli противотанковой armaty.

Ponadto, od 1941 roku zaczęła zachowywać się w anty części.

Wartość tej armaty dobrze widać ze słów niemieckiego czołgisty Otto Каріуса, który w swojej książce "Tygrysy w błocie" pisze:

"Jedyne wyjście miały 88-mm armata przeciwlotnicza. Z jej pomocą można było skutecznie działać nawet wbrew tego nowego rosyjskiego czołgu. Dlatego staliśmy się z najwyższym szacunkiem odnosić się do зенитчиков, które do tego można dostać tylko protekcjonalne uśmiechu."

A oto słowa radzieckiego czołgisty Jonu Лазаревича Дегена, porucznika wojsk pancernych (książka A. W. Драбкина "walczyłem na T-34"):

"Przy wszystkich swoich mocnych stronach czołg T-34 był dość podatny, i w "konkursie między pociskiem i czołgiem" mieliśmy pecha. 88 mm, niemiecka broń na wskroś прошивали frontalny pancerz T-34."

Zastosowanie dział 88 mm było powszechnym, przy ich uniwersalności były nieodzowną pomocą wojsk w walce. A wysoka wydajność i umiejętne wykorzystanie нивелировали takie wady, jak wysoki sylwetka i ogromny ciężar.

Od 1942 roku do wojska zaczęły napływać 50 mm i 75 mm armaty przeciwpancerne, czołgi T-III, T-IV z довгоствольними bronią, później czołgi "Tygrys" z 88-mm armata i wtedy противотанковая obrona już nie była taka stopniu zależeć od 88 mm flak armaty, ale i tak te armaty zawsze udowadniali swoją skuteczność, pozostając najbardziej groźnym wrogiem czołgów przeciwnika do samego końca wojny.

W grze Edytuj

  • Od początku Operacji Neptun Jack Barnes z brytyjskich towarzyszy broni prowadzą walkę w celu przechwytywania i niszczenia Flak 88, zakamuflowany w stodole.
  • Po zniszczeniu pułkownika Hildebrandt'a bohater z kapitanem nagle natykają się na Tygrysa. Zniszczyć czołg można właśnie z Flak 88.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki